tirsdag den 25. august 2015

Introduktion

Mit navn er Mathias L. Laursen (19 årgammel) , og jeg vil i det følgende halve år arbejde som frivillig i Ho Chi Minh City (tidligere Saigon) i Vietnam som engelsklærer på et børnehjem for 15 elever i alderen 9-13 år. I perioden bor jeg i et hus sammen med andre frivillige i HCMC – fortrinvist korttidsfrivillige, men vi vil også være 6 langtidsfrivillige (dvs. personer, som er afsted i 6 eller 12 måneder) i perioden.
I starten af – eller rettere sagt lige før – projektet har vi noget introduktion til vores ophold samt undervisning i vietnamesisk, hvor vi gerne skulle få styr på det mest grundlæggende i sproget.
Planen er, at jeg efter projektet vil rejse rundt i Vietnam i 3-4 uger, så jeg får set landet på en lidt anden måde, men det kommer til at afhænge af, hvad jeg føler for det, og om jeg kan lokke nogen med mig, for det ville alt andet end lige være hyggeligere.

Grunden til, at jeg valgte at bruge et halvt år på lige netop dette:
Jeg blev student i juni måned og vidste allerede inden, at jeg havde brug for et sabbatår efter så mange års skolegang. Jeg ville gerne have noget indhold ind i det, og her virkede en udenlandsrejse som en god idé. For at rejsen skulle give mening for mig, skulle det være et ikke-vestligt land, så jeg ville møde en helt anden kultur, end jeg er vant til, og her virkede Vietnam som et godt bud, fordi det i den grad er fremmet, men samtidig også er et relativt stabilt land.
Samtidig ville jeg også gerne komme lidt ind i kulturen og lære den bedre at kende, end man gør, når man bare rejser rundt, hvilket er en del af grunden til, at jeg valgte frivilligt arbejde. Allerede fra start af vidste jeg, at mit frivillige arbejde skulle være noget med børn, fordi jeg altid har haft et godt forhold til børn og gerne vil have dette til at være en del af mit sabbatår. Det aktuelle projekt, jeg er kommet på, er et børnehjem i forbindelse med det buddhistiske tempel Ky Quang Pagoda, hvor man kan hjælpe til på børnehjemmet eller undervise 2 timer dagligt og så hjælpe til derudover, hvis man har tid til det for sine forberedelser til lektionerne. Personligt tænker jeg, at jeg i starten vil bruge det meste eller al tiden på at forberede og planlægge min undervisning i starten og så efterhånden hjælpe mere og mere til, som jeg får bedre overblik over undervisningen.
En anden vigtig ting for mig er, at jeg håber på at opnå en vis grad af selvstændighed i og med, at jeg har et job at gå til og bor væk hjemmefra i så lang tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar