torsdag den 4. februar 2016

Intro til vietnamsrejser (feb-mar 2016)

Jeg har nu efterhånden afsluttet mit voluntørophold (indlæg om december og januar kommer senere) og skal derfor rundt og rejse lidt, hvilket starter lørdag d. 30 januar.

Første område bliver Mekongdeætaet, der er den sydligste og mest frugtbare del af Vietnam. Det er ikke det mest populære rejsemål i Vietnam, men jeg synes, det virker interessant, for ikke bare skiller det sig ud ved at være lavtliggende og spækket med småfloder stammende fra Mekongfloden: De har også en anden, mere cambodjansk kultur end resten, som i forvejen er delt op i Nord, Midt og Syd. Som eksempel på den anerledes kultur er den mest dominerende religion her theravada-buddhismen, hvor den i resten af Vietnam er mahayana-buddhisme, hvilket bl.a. betyder, at der er et større fokus på templer og munke, hvilket burde højne templernes kvalitet.

Ifølge planen skal jeg herefter (eller måske midt i min rundrejse i deltaet, for jeg kommer til i hvert fald to byer nær grænsen) et lille smut forbi Siem Reap i Cambodja, hvor Angkortemplerne, som vist er et af verdens syv vidundere, og som har verdens største religiøse bygning som en del af komplekset, ligger. Eller dvs.: Jeg gør det, hvis jeg kan slippe afsted med det, for jeg fik ikke fornyet mit pas, inden jeg tog til Vietnam, hvilket betyder, at det udløber sidst i marts, og det derfor ikke ligefrem vil være gyldigt i seks måneder efter udrejse, hvilket ellers er påkrævet for cambodjansk visa, men vi får se...

Tredje punkt på rejsen bliver en tur tilbage til Saigon i uge 7, hvor min familie kommer på besøg og skal se de steder, jeg var som frivillig.

Punkt 2,5 er så, at der vil være omkring en halv uge, fra jeg er færdig med punkt 1-2, til min familie kommer, hvilket betyder, at jeg nok kommer til at genudforske allerede besøgte steder (Dalat har fx stadig noget at byde på), se om jeg kan finde noget interessant i det sydvestlige højland foruden Dalat, eller tage en lille bid af det fjerde punkt.

... hvilket er at påbegynde min rejse nordpå ved at starte i Centralvietnam, evt. med et pitstop på vejen derop, for der er ret langt. Centralvietnam er den mindste af Vietnams fire dele (Nord, Midt, "Syd" og Mekong), så antallet af interessante steder er følgeligt desto mindre, men det opvejes af, at disse få steder er særligt interessante, hvor Hoi An i særdeleshed skiller sig ud som et kulturelt sted.

Det sidste punkt på rejsen er Nordvietnam, hvor rejsemålene er Hanoi (Vietnams hovedstad), Sapa (by i bjergrigt område nær den kinesiske grænse, hvor bjergbestigning står på programmet) og Halong Bay (ikke badestrand, men ellers interessant og populært sted at tage på opdagelse.


Ikke bare bliver indholdet på min blog anerledes, når jeg skriver om mine rejser; formen bliver også en anden. Sagen er nemlig den, at min vietnamesiske ven, Linh (som jeg af uforklarlige årsage glemte at skrive tilbage til i en måned) ikke selv kan tage ud og rejse og derfor oplever det gennem mig, hvor mine blogindlæg derfor kommer til i første omgang at bestå af disse beskeder og evt. beskeder sendt til andre venner, indtil jeg får tid til at oversætte og tilføje billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar